Pages

Monday, April 12, 2010

Jenis- Jenis Arowana

Ada banyak jenis ikan ni.. tapi yang aku bela cuma 2 jenis.
A) High Back Golden Arowana
B) Malaysia Golden Arowana
Ada banyak lagi jenis dia,
Super Red - Ini Indonesia Mali, dului memang top, skrang ni tak tau nak cakap ( Sorry la pemilik ikan jenis2 ni )
Banjar Red - a.k.a 2nd Red.

Mmm..rasa2 susah la nak cerita panjang2 ni, nanti2 aku buat carta la senang, sebab ikan ni banyak cross, so dah jadi macam2 jenis dah.
Ini hanya pandangan dan pengetahuan aku yang tak seberapa, harap otai2 yang dah lama bagi la tunjuk ajar dan nasihat.hahaa.
ok. sambung lain nanti.. adios

2 comments:

  1. salam....bro...tahniah dah ada blog sendiri...insyaallah aku akan support 100%....ada masalah tentang penjagaan ikan...bagitau...aku akan tolong...untuk kebaikan kawan2 lain yang melayari blog ini...salam arowana untuk semua dari ali...tasek arowana...

    ReplyDelete
  2. salam..saja nak kongsi dengan pengemar ikan arowana. ikan kelisa high back saiz kecil anak semakin meningkat hari demi hari daripada rm 400 terus ke rm 700. harga ini dari kolam. tak tahu samada harga boleh turun semula atau tak..saya cadangkan kalu nak beli hi back golden kena hati-hati kerana permintaan pada masa ini terlalu tinggi dan akan ada orang akan mengambil kesempatan menipu. bagaimana mereka menipu? mereka akan jual ikan yang tak berkualiti dengan harga tinggi. bagaimana takdak kualiti? contohnya jual ikan hi back yang benih campuran hi back dengan half red. kalu kena naya..merana modal..kedua ikan cacat, sirip bengkok, cacat, ingsang pendek atau tak cukup, ikan bawa penyakit..bagaimana boleh ditipu? ikan terlalu kecil dan tak nampak cacat atau sakit jika tak biasa. cadangan saya, bawa orang betul2 pandai semasa membeli ikan. kalu tidak, anda akan membeli ikan kelisa hi back golden yang tak elok dengan harga yg tinggi..

    ReplyDelete